Gartner

Gartner Says Global Smartphone Sales Declined 5.7% in Third Quarter of 2020

การ์ทเนอร์เผยยอดขายสมาร์ทโฟนทั่วโลกไตรมาส 3 ปีนี้ลดลง 5.7%

 

Xiaomi Moves Ahead of Apple to Become No. 3 Smartphone Vendor Worldwide

Worldwide smartphone sales to end-users totaled 366 million units in the third quarter of 2020, down 5.7% from the third quarter of 2019, according to Gartner, Inc. Overall global mobile phone sales to end users totaled 401 million units, a decline of 8.7% year-over-year.

After two consecutive quarters of a decline of 20%, quarterly smartphone sales have started to show signs of recovery sequentially. However, smartphone sales continued to remain weaker compared to the same time period in in 2019, even with vendors introducing multiple 5G smartphones and governments relaxing shelter-in-place instructions in some geographies.

“Consumers are limiting their discretionary spend even as some lockdown conditions have started to improve,” said Anshul Gupta, senior research director at Gartner. “Global smartphone sales experienced moderate growth from the second quarter of 2020 to the third quarter. This was due to pent-up demand from previous quarters.”

Economic uncertainties and continued fear of the next wave of the pandemic continue to put

pressure on nonessential spending through the end of 2020. The delay in 5G network upgrades has also limited the opportunity for smartphone vendors.

Among the top five smartphone manufacturers, Samsung held the No. 1 position with 22% market share (See Table 1). Xiaomi moved ahead of Apple into the No. 3 position for the first time ever with sales of 44.4 million units compared to Apple’s sales of 40.5 million units in the third quarter of 2020.

Table 1. Worldwide Top 5 Smartphone Sales to End Users by Vendor in 3Q20 (Thousands of Units)

Vendor 3Q20

Units

3Q20 Market Share (%) 3Q19

Units

3Q19 Market Share (%) 3Q20-3Q19 Growth (%)
Samsung 80,816.0 22.0 79,056.7 20.3 2.2
Huawei 51,830.9 14.1 65,822.0 16.9 -21.3
Xiaomi 44,405.4 12.1 32,927.9 8.5 34.9
Apple 40,598.4 11.1 40,833.0 10.5 -0.6
OPPO 29,890.4 8.2 30,581.4 7.9 -2.3
Others 119,117.4 32.5 139,586.7 35.9 -14.7
Total 366,658.6 100.0 388,807.7 100.0 -5.7

Due to rounding, some figures may not add up precisely to the totals shown.

Source: Gartner (November 2020)

“Early signs of recovery can be seen in a few markets, including parts of mature Asia/Pacific and Latin America. Near normal conditions in China improved smartphone production to fill in the supply gap in the third quarter which benefited sales to some extent,” said Mr. Gupta. “For the first time this year, smartphone sales to end users in three of the top five markets i.e., India, Indonesia and Brazil increased, growing 9.3%, 8.5% and 3.3%, respectively.”

Samsung and Xiaomi Recorded Growth for the First Time this Year

Samsung and Xiaomi were the only vendors in the top five to experience growth in the third quarter of 2020. Samsung benefited from its strong positioning amongst Android users and recorded sales of 80.8 million units. Xiaomi grew 34.9% in the third quarter of 2020, securing 12.1% market share and moving past Apple into the No. 3 position. Xiaomi gained from Huawei’s loss including strong performance in China.

“Apple sold 40.5 million units in the third quarter of 2020, a decline of 0.6% as compared to 2019,” said Annette Zimmermann, research vice president at Gartner. “The slight decrease was mainly due to Apple’s delayed shipment start of its new 2020 iPhone generation, which in previous years would always start mid/end September. This year, the launch event and shipment start began 4 weeks later than usual.”

Gartner clients can learn more in the report “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 3Q20 Update.” Additional information on how organizations can use technology to get back on course post-COVID is available in the Reset your business strategy section on gartner.com. Complimentary research, insights and webinars are offered to help leaders build resilience on their path to business recovery.

 

การ์ทเนอร์ เผยยอดจำหน่ายสมาร์ทโฟนทั่วโลกไตรมาส 3 ปี 2563 มีจำนวนรวมทั้งสิ้น 366 ล้านยูนิต ลดลง 5.7% เมื่อเทียบกับไตรมาสเดียวกันของปี 2562 โดยยอดจำหน่ายโทรศัพท์มือถือ (รวมสมาร์ทโฟนและฟีเจอร์โฟน) ทั่วโลกรวมสุทธิอยู่ที่ 401 ล้านยูนิต ลดลง 8.7% เมื่อเทียบปีต่อปี

หลังยอดขายสมาร์ทโฟนร่วงลงสองไตรมาสติดต่อกันถึง 20% ล่าสุดยอดขายรายไตรมาสเริ่มส่งสัญญาณฟื้นตัวตามลำดับ อย่างไรก็ตามยอดขายสมาร์ทโฟนยังคงอ่อนแรงต่อเนื่องหากเทียบกับช่วงเวลาเดียวกันของปี 2562 แม้ว่าแบรนด์ต่าง ๆ จะทยอยเปิดตัวสมาร์ทโฟน 5G หลายรุ่น รวมถึงการผ่อนคลายมาตรการกักตัวอยู่บ้านของรัฐบาลในประเทศต่าง ๆ ในบางประเทศ

แอนชูล กุปต้า นักวิเคราะห์อาวุโส ฝ่ายวิจัยของการ์ทเนอร์ กล่าวว่า “ผู้บริโภคยังคงใช้จ่ายเงินอย่างรอบคอบ แม้บางประเทศจะมีการผ่อนคลายมาตรการล็อคดาวน์แล้ว โดยยอดขายสมาร์ทโฟนทั่วโลกเติบโตอยู่ในระดับปานกลางตั้งแต่ช่วงไตรมาส 2 เรื่อยมาจนถึงไตรมาส 3 ปีนี้ ซึ่งเป็นผลมาจากอุปสงค์ที่ชะงักไปช่วงไตรมาสก่อนหน้านี้”

ปัจจัยความผันผวนทางเศรษฐกิจและความกลัวต่อการแพร่ระบาดระลอกสองยังคงมีอยู่อย่างต่อเนื่อง ส่งผลให้ผู้บริโภคชะลอการใช้จ่ายกับสินค้าที่ยังไม่จำเป็นยาวไปจนถึงสิ้นปีนี้ บวกกับความล่าช้าในการพัฒนาเครือข่าย 5G ที่กลายเป็นการจำกัดโอกาสของผู้จำหน่ายสมาร์ทโฟน

ในกลุ่มผู้ผลิตสมาร์ทโฟนห้าอันดับแรกปรากฎว่า Samsung ครองอันดับ 1 ด้วยส่วนแบ่งตลาดที่ 22% (ตามตารางที่ 1) ส่วน Xiaomi แซงนำ Apple ขึ้นมาอยู่อันดับที่ 3 เป็นครั้งแรก ด้วยยอดขาย 44.4 ล้านยูนิต เทียบกับ Apple ที่มียอดขายราว 40.5 ล้านเครื่องในไตรมาสสามปีนี้

ตารางที่ 1. ยอดขายสมาร์ทโฟนทั่วโลกของแต่ละแบรนด์ช่วงไตรมาส 3 ปี 2563 (หน่วย: พันยูนิต)

แบรนด์ ไตรมาส 3 ปี 2563 จำนวนยูนิต ไตรมาส 3 ปี 2563 ส่วนแบ่งการตลาด (%) ไตรมาส 3 ปี 2562 จำนวนยูนิต ไตรมาส 3 ปี 2562 ส่วนแบ่งการตลาด (%) ไตรมาส 3 ปี 2563 เทียบกับ ไตรมาส 3 ของปี 2562 อัตราการเติบโต (%)
Samsung 80,816.0 22.0 79,056.7 20.3 2.2
Huawei 51,830.9 14.1 65,822.0 16.9 -21.3
Xiaomi 44,405.4 12.1 32,927.9 8.5 34.9
Apple 40,598.4 11.1 40,833.0 10.5 -0.6
OPPO 29,890.4 8.2 30,581.4 7.9 -2.3
อื่น ๆ 119,117.4 32.5 139,586.7 35.9 -14.7
รวมทั้งสิ้น 366,658.6 100.0 388,807.7 100.0 -5.7
*การปัดเศษเปอร์เซ็นต์ขึ้นอาจไม่แม่นยำ 100%
ที่มา: การ์ทเนอร์ (พฤศจิกายน 2563)

“เราเริ่มเห็นสัญญาณฟื้นตัวของตลาดสมาร์ทโฟนในบางแห่งรวมถึงบางส่วนของตลาดใหญ่ ๆ ในภูมิภาคเอเชีย/แปซิฟิกและละตินอเมริกา สถานการณ์ที่กลับมาเกือบปกติในประเทศจีนที่ทำให้สายการผลิตสมาร์ทโฟนกลับมาเติมเต็มช่องว่างของอุปทานในไตรมาสสาม ซึ่งส่งผลบวกต่อยอดขายในบางพื้นที่ และนับเป็นครั้งแรกของปีนี้ที่ยอดขายสมาร์ทโฟนของสามในห้าตลาดชั้นนำ ได้แก่ อินเดีย อินโดนีเซียและบราซิล มีอัตราการเติบโตเพิ่มขึ้นที่ 9.3%, 8.5% และ 3.3% ตามลำดับ” นายกุปต้ากล่าวเพิ่มเติม

Samsung และ Xiaomi เติบโตเป็นบวกครั้งแรกในปีนี้
Samsung และ Xiaomi เป็นผู้จำหน่ายสมาร์ทโฟนเพียงสองรายจากห้าอันดับแรกที่มีการเติบโตเป็นบวกในไตรมาสสามของปีนี้ โดย Samsung ได้รับอานิสงส์มาจากการทำตลาดอย่างจริงจังในกลุ่มผู้ใช้งานสมาร์ทโฟนระบบ Android และสามารถทำยอดขายถึง 80.8 ล้านยูนิต ขณะที่ Xiaomi โตขึ้นถึง 34.9% และครองส่วนแบ่งการตลาด 12.1% ที่แซงหน้า Apple ขึ้นมาอยู่ในอันดับที่ 3 ส่วนนึงเป็นผลมาจากการที่ Huawei กำลังเสียศูนย์ในตลาดประเทศจีน

แอนเน็ต ซิมแมร์มันน์ รองประธานฝ่ายวิจัยของการ์ทเนอร์ กล่าวว่า “Apple ทำยอดขายได้ 40.5 ล้านยูนิตในไตรมาสสามของปีนี้ โดยลดลงเพียง 0.6% เมื่อเทียบกับช่วงเดียวกันกับปีก่อน การลดลงนี้ส่วนใหญ่เป็นผลมาจากการที่ Apple จัดส่ง iPhone รุ่นใหม่ในปีนี้ล่าช้า จากเดิมปีก่อนที่สามารถเริ่มจัดส่งได้ตั้งแต่ช่วงกลางเดือนกันยายน ส่วนปีนี้ทั้งงานเปิดตัวและการจัดส่งกลับเริ่มล่าช้ากว่าปกติถึง 4 สัปดาห์”

สำหรับลูกค้าการ์ทเนอร์ สามารถคลิกอ่านรายงานได้ที่ “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 3Q20 Update.” และข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับวิธีที่องค์กรต่าง ๆ ใช้เทคโนโลยีเพื่อพลิกฟื้นธุรกิจหลัง COVID ซึ่งรวบรวมไว้ในส่วนการรีเซ็ตกลยุทธ์ทางธุรกิจของคุณในเว็บไซต์ gartner.com พร้อมงานวิจัยข้อมูลเชิงลึกและเว็บบินาร์ฟรี เพื่อช่วยนำเสนอหนทางให้แก่เหล่าผู้นำองค์กรได้สร้างความยืดหยุ่นบนเส้นทางสู่การฟื้นตัวของธุรกิจ