Gartner

Gartner Says Global Smartphone Sales Declined 20% in First Quarter of 2020 Due to COVID-19 Impact

การ์ทเนอร์เผยโควิด-19 ฉุดยอดขายสมาร์ทโฟนทั่วโลกไตรมาสแรกของปีวูบ 20% Samsung Huawei และ Oppo ยอดขายร่วงแตะเลข 2 หลัก

Global sales of smartphones to end users declined 20.2% in the first quarter of 2020, according to Gartner, Inc. The global shelter-in-place combined with the economic uncertainty brought on by the COVID-19 pandemic led to demand for smartphones collapsing as consumers stopped spending on nonessential products during the first quarter.

“The coronavirus pandemic caused the global smartphone market to experience its worst decline ever,” said Anshul Gupta, senior research analyst at Gartner. “Most of the leading Chinese manufacturers and Apple were severely impacted by the temporary closures of their factories in China and reduced consumer spending due to the global shelter-in-place.”

Samsung, Huawei and Oppo Recorded Worst Performances of Top Five Smartphone Vendors
All of the top five smartphone vendors recorded a decline in the first quarter of 2020, except for Xiaomi (see Table 1). Strong sales of Redmi devices in international markets and aggressive online channel focus led Xiaomi to achieve better than expected sales. Although Samsung’s smartphone sales declined 22.7% in the first quarter of 2020, the company still maintained the No. 1 spot with 18.5% market share.

Samsung built more inventory in the channel in preparation of new smartphone launches but the lockdown and its inefficient online channel led to much weaker sales to end users than into the channel. “COVID-19 negatively impacted Samsung’s smartphone sales during the quarter. However, the decline could have been much worse,” said Mr. Gupta. “Its limited presence in China and the location of its manufacturing facilities outside of China prevented a steeper fall.”

Huawei recorded the worst performance among the top five global smartphone vendors in the first quarter of 2020. Sales of smartphones fell to 42.5 million units, a decline of 27.3% year over year. Even with its first ever decline in smartphone sales, Huawei held on the No. 2 position with 14.2% market share.

“Huawei will have a challenging year,” said Mr. Gupta. “It has developed the Huawei Mobile Service (HMS) ecosystem, but with the lack of popular Google apps and Google Play store, Huawei is unlikely to attract new smartphone buyers in international markets.”

While Apple is not as dependent on China as Huawei, Oppo or Vivo are, it faced supply constraints and store closures which negatively impacted iPhone sales in the first quarter of 2020. However, the impact of the pandemic was less significant than for the other top vendors. Apple’s iPhone sales declined 8.2%, totaling 41 million units in the first quarter of 2020.

“Apple had a strong start to the year thanks to its new product line up that saw strong momentum globally. If COVID-19 did not happen, the vendor would have likely seen its iPhone sales reached record level in the quarter. Supply chain disruptions and declining consumer spending put a halt to this positive trend in February,” said Annette Zimmermann, research vice president at Gartner. “Apple’s ability to serve clients via its online stores and its production returning to near normal levels at the end of March helped recover some of the early positive momentum.”

Oppo’s smartphone sales fell 19.1% in the first quarter of 2020. Oppo’s offline distribution which is one of it’ strengths suffered as the work from home trend forced consumers and businesses to purchase products online. To grow its sales and market share, it is paramount that Oppo strengthens its online channel.

Further information is available in the Gartner report titled “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 1Q20 Update.”

Learn more about how to lead organizations through the disruption of coronavirus in the Gartner coronavirus resource center, a collection of complimentary Gartner research and webinars to help organizations respond, manage and prepare for the rapid spread and global impact of COVID-19.

 

การ์ทเนอร์ เผยยอดจำหน่ายสมาร์ทโฟนทั่วโลกไตรมาสแรกปี 2563 ลดฮวบถึง 20.2% เป็นผลจากความผันผวนทางเศรษฐกิจที่เกิดจากการแพร่ระบาดของไวรัสโควิด-19 ทำให้อุปสงค์สำหรับสมาร์ทโฟนหายไปอันเนื่องมาจากผู้บริโภคหยุดการใช้จ่ายสินค้าที่ไม่จำเป็น


แอนชูล กุปต้า นักวิเคราะห์อาวุโส ฝ่ายวิจัยของการ์ทเนอร์กล่าวว่า “การระบาดของไวรัสโคโรน่าทำให้ตลาดสมาร์ทโฟนทั่วโลกประสบกับภาวะตกต่ำที่สุดเป็นประวัติการณ์ ผู้ผลิตชั้นนำส่วนใหญ่จากจีนรวมถึง Apple ต่างได้รับผลกระทบอย่างรุนแรงจากการปิดโรงงานชั่วคราวในประเทศจีน และอีกตัวแปรสำคัญคือการลดค่าใช้จ่ายของผู้บริโภคทั่วโลกเพื่อกักตัวเองอยู่ในสถานที่ปลอดภัย”

Samsung Huawei และ OPPO มียอดขายเติบโตต่ำสุดใน 5 แบรนด์ผู้ผลิตสมาร์ทโฟนชั้นนำของโลก แบรนด์ผู้ผลิตสมาร์ทโฟนชั้นนำทั้ง 5 รายต่างได้รับผลกระทบ และมียอดขายลดลงในช่วงไตรมาสแรกของปี 2563 ยกเว้น Xiaomi (ดูตารางที่ 1) โดยอุปกรณ์มือถือแบรนด์ Redmi ทำยอดขายพุ่งกระฉูดในตลาดต่างประเทศ และการรุกหนักในช่องทางออนไลน์ทำให้ Xiaomi ประสบความสำเร็จ โกยยอดขายได้ดีมากกว่าที่คาดการณ์ไว้ ตรงข้ามกับ Samsung ที่ยอดขายวูบลง 22.7% แต่ยังคงครองความเป็นเบอร์ 1 ในตลาดสมาร์ทโฟนทั่วโลกด้วยส่วนแบ่ง 18.5%

Samsung ได้เพิ่มสินค้าในคลังมากขึ้นเพื่อรองรับการเปิดตัวสมาร์ทโฟนรุ่นใหม่ ๆ ที่ออกสู่ตลาด แต่เมื่อเกิดสถานการณ์ล็อคดาวน์ผนวกกับช่องทางการขายออนไลน์ที่ยังไม่แข็งแกร่งพอ ส่งผลให้ยอดขายสมาร์ทโฟนในกลุ่มเอ็นยูสเซอร์ต่ำกว่าช่องทางการขายปกติมาก นายกัปต้า กล่าวว่า “Samsung ได้รับผลกระทบอย่างรุนแรงจากสถานการณ์โควิด-19 ในไตรมาสแรกอย่างไรก็ตามสถานการณ์อาจจะแย่ลงไปอีก แต่ด้วยสถานะที่จำกัดของ Samsung ในประเทศจีนและที่ตั้งของโรงงานผลิตนอกประเทศจีนกลายเป็นการป้องกันไม่ให้ยอดขายดิ่งลงไปกว่านี้

จากสมาร์ทโฟน 5 แบรนด์ชั้นนำระดับโลก Huawei มียอดขายไตรมาสแรกปีนี้ดิ่งลงต่ำสุด โดยยอดขายตกลงเหลือ 42.5 ล้านยูนิต คิดเป็น 27.3% เมื่อเทียบกับไตรมาสเดียวกันในปีที่แล้ว ถึงแม้ว่าครั้งนี้จะเป็นครั้งแรกที่ยอดขายวูบ แต่ Huawei ยังคงครองอันดับ 2 ในตลาดสมาร์ทโฟน ด้วยส่วนแบ่งการตลาดที่ 14.2%

นายกัปต้ากล่าววา “ปีนี้ถือเป็นปีที่ท้าทายของ Huawei เนื่องจากแบรนด์ได้พัฒนา Huawei Mobile Service Ecosystem (HMS) มาระยะหนึ่งแล้ว แต่ยังขาด Google แอปฯ ยอดนิยม และ Google Play Store อยู่ ดังนั้น จึงทำให้ผู้ซื้อสมาร์ทโฟนใหม่ ๆ ในตลาดต่างประเทศไม่สนใจ  Huawei มากเท่าที่ควร”

ในขณะที่ Apple แม้จะไม่ต้องขึ้นอยู่กับประเทศจีนเหมือนอย่าง Huawei, Oppo หรือ Vivo แต่ก็ยังต้องเผชิญกับข้อจำกัดทั้งด้านความต้องการของตลาด และการปิดร้านค้าซึ่งส่งผลกระทบต่อยอดขาย iPhone ในไตรมาสแรกของปี 2563 เช่นกัน อย่างไรก็ตาม การระบาดไม่ได้ส่งผลกระทบต่อแบรนด์ Apple เหมือนผู้ผลิตรายอื่น ๆ มากนัก โดยในไตรมาสแรกปีนี้ Apple มียอดขาย iPhone ลดลง 8.2% หรือราว 41 ล้านยูนิต

แอนเน็ต ซิมแมร์มันน์ รองประธานฝ่ายวิจัยของการ์ทเนอร์ กล่าวว่า “Apple เปิดตัวได้อย่างร้อนแรงในช่วงต้นปีด้วยไลน์ผลิตภัณฑ์ใหม่ และสร้างความสนใจไปทั่วโลก ถ้าไม่เกิดการระบาดของโควิด-19 เราคงได้เห็นยอดขาย iPhone พุ่งทะยานสูงขึ้นเป็นประวัติการณ์ในไตรมาสแรกปีนี้ไปแล้ว แต่การหยุดชะงักของซัพพลายเชนและการใช้จ่ายที่ลดลงของผู้บริโภคเมื่อเดือนกุมภาพันธ์ที่ผ่านมา ได้ทำให้แนวโน้มที่ดีนี้ชะงักงัน อย่างไรก็ตามด้วยศักยภาพในการให้บริการลูกค้าผ่านทางออนไลน์ และการผลิตสินค้าของ Apple ทำให้ยอดขายกลับมาสู่ระดับเกือบปกติเมื่อช่วงปลายเดือนมีนาคมที่ผ่านมา ถือเป็นการพลิกฟื้นโมเมนตัมให้กลับมาดีได้ตั้งแต่เนิ่น ๆ”

สำหรับยอดขายสมาร์ทโฟนไตรมาสแรกปี 2563 ของ Oppo ตกลง 19.1% สาเหตุหลักประการหนึ่งมาจากการจัดส่งสินค้าแบบออฟไลน์ที่เป็นจุดแข็งนั้นได้รับผลกระทบจากการที่ผู้บริโภคและธุรกิจส่วนใหญ่ต่างหันไปพึ่งพาช่องทางออนไลน์ในการซื้อสินค้าและผลิตภัณฑ์เมื่อต้องทำงานอยู่ที่บ้าน ดังนั้นหาก Oppo ต้องการเพิ่มยอดขายและชิงส่วนแบ่งการตลาดกลับคืนมา สิ่งสำคัญสูงสุดที่ต้องทำคือต้องเสริมความแข็งแกร่งให้กับช่องทางการขายออนไลน์ของตนเอง”

อ่านข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับรายงานของการ์ทเนอร์ในเรื่องนี้ได้ที่  “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 1Q20 Update.”

เรียนรู้วิธีการนำพาองค์กรก้าวผ่านสถานการณ์โคโรน่าไวรัสได้ที่ Gartner coronavirus resource center ที่รวบรวมผลวิจัยและเว็บบินาร์ เพื่อให้ทุกองค์กรสามารถนำไปใช้เพื่อเตรียมการ จัดการ และเตรียมพร้อมรับมือกับผลกระทบและการเปลี่ยนแปลงอันรวดเร็วที่เกิดจากการแพร่กระจายของไวรัส COVID-19