- Electric Vehicles in Use to Grow 30% in 2026
- Plug-in Hybrid Electric Vehicles in Use to Increase 32% in 2026
In 2026, 116 million electric vehicles (EVs) – cars, buses, vans and heavy trucks – are forecast to be on the road, according to Gartner, Inc., a business and technology insights company.
Expert Take:
“Despite the U.S. government introducing tariffs on vehicle imports and many governments removing the subsidies and incentives for purchasing EVs, the number of EVs on the road is forecast to increase 30% in 2026,” said Jonathan Davenport, Sr Director Analyst at Gartner. “In 2026, China is projected to account for 61% of total EV installed base, and global ownership of plug-in hybrid EVs (PHEVs) is expected to rise 32% year-over-year as customers value the reassurance of a back-up petrol engine for use, should they need it.”
Battery electric vehicles (BEVs) are forecast to continue to account for well over half of EV installed base, but there is an increasing proportion of customers choosing PHEVs.
Electric Vehicle Installed Base by Vehicle Type, Worldwide, 2025-2026 (Single Units)
- Battery Electric Vehicles (BEV): 2025 Installed Base = 59,480,370 / 2026 Installed Base = 76,344,452
- Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV): 2025 Installed Base = 30,074,582 / 2026 Installed Base = 39,835,111
- Total: 2025 Installed Base = 89,554,951 / 2026 Installed Base = 116,179,563
Source: Gartner (December 2025)
Additional information from the forecast report:
- Regional Dynamics: Demand for EVs has shifted forward in China since the previous forecast update, with high levels of competition bringing down prices from domestic vendors and consequently increasing 2026 demand from 13.4 million shipments to 16.5 million. This is also combined with plans for additional investments in EV-charging infrastructure. However, the government has intervened to reduce the level of discounting by manufacturers, and it is scaling down its subsidies. Meanwhile, demand in the U.S. market has reduced as the government has introduced tariffs on vehicle imports and removed the subsidies and incentives for purchasing EVs.
- Technology Mix: Battery electric vehicles (BEVs) continue to account for well over half of all EV sales, but Gartner’s forecast for 2026 has been revised down from 77% to 63%, as the adoption of BEVs has been slower than expected. Instead, we’ve seen an increasing proportion of customers choosing plug-in hybrid EVs (PHEVs) — valuing the reassurance of a back-up petrol engine for use, should they need it. In response to this dynamic, leading manufacturers of EVs, like BYD, have focused their offerings on selling PHEV models. Another small but growing sub-category of PHEVs is vehicles that have a petrol engine that powers a generator to charge the battery — these range extender vehicles, only have an electric powertrain — delivering a smoother and more consistent electric driving experience.
- Regulatory Drivers: Automakers are developing EVs mainly in response to regulatory pressure from governments concerned about both air quality and climate change, rather than direct consumer demand. Many governments have already signalled that they will phase out internal combustion engine (ICE) vehicles by not approving new vehicles with that powertrain type. The objective behind this decision is to reduce particulate matter (PM) and CO2 emissions from vehicles. PM emissions from ICE vehicles are perceived as a significant contributor to both air quality and climate change.
- รถยนต์ไฟฟ้า (EV) จะเติบโตขึ้น 30%
- รถยนต์ไฟฟ้าแบบปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) จะเพิ่มขึ้น 32%
การ์ทเนอร์ อิงค์ บริษัทชั้นนำด้านข้อมูลเชิงลึกทางธุรกิจและเทคโนโลยี คาดการณ์ว่าในปี 2569 ว่าจะมีรถยนต์ไฟฟ้า (EVs) 116 ล้านคัน ซึ่งประกอบด้วยรถยนต์ รถบัส รถตู้ และรถบรรทุกหนักวิ่งอยู่บนถนนทั่วโลก
ความเห็นผู้เชี่ยวชาญ:
Jonathan Davenport ผู้อำนวยการอาวุโสฝ่ายวิเคราะห์การ์ทเนอร์กล่าวว่า “แม้ว่ารัฐบาลสหรัฐฯ ได้ประกาศใช้อัตราภาษีศุลกากรสำหรับการนำเข้ารถยนต์ และหลายรัฐบาลในประเทศต่าง ๆ ยกเลิกเงินอุดหนุนและสิ่งจูงใจเพื่อการซื้อรถยนต์ไฟฟ้า แต่คาดว่าในปี 2569 จำนวนรถยนต์ไฟฟ้าบนท้องถนนจะยังเพิ่มขึ้นถึง 30% และในปีหน้านี้ จีนจะยังเป็นผู้นำตลาด คิดเป็น 61% ของปริมาณรถยนต์ไฟฟ้าทั้งหมด และรถยนต์ไฟฟ้าปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) ทั่วโลกคาดว่าจะเพิ่มขึ้น 32% เมื่อเทียบกับปีก่อน เนื่องจากลูกค้าให้ความสำคัญกับความมั่นใจที่มีเครื่องยนต์เบนซินสำรองไว้ใช้ในยามที่ต้องการ”
คาดว่ารถยนต์ไฟฟ้าที่ใช้พลังงานจากแบตเตอรี่ (BEV) จะยังมีจำนวนเกินครึ่งของจำนวนรถยนต์ไฟฟ้าทั้งหมด แต่ก็ยังมีลูกค้าที่เลือกรถยนต์ไฟฟ้าแบบปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) เพิ่มขึ้นในสัดส่วนที่มากขึ้น
ปริมาณรถยนต์ไฟฟ้าแบ่งตามประเภทรถยนต์ ทั่วโลก ระหว่างปี 2568-2569 (หน่วยตามจริง)
- รถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ (BEV) ในปี 2568 มีจำนวนทั้งหมดอยู่ที่ 59,480,370 คัน ส่วนในปี 2569 คาดเพิ่มขึ้นเป็น 76,344,452 คัน
- รถยนต์ไฟฟ้าปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) ในปี 2568 มีจำนวนทั้งหมดอยู่ที่ 30,074,582 คัน ส่วนในปี 2569 คาดเพิ่มขึ้นเป็น 39,835,111 คัน
- ดังนั้น ภาพรวม ในปี 2568 นี้ จะมีจำนวนรถยนต์ไฟฟ้าทั้งหมด ราว 89,554,951 คัน ส่วนในปีหน้าคาดกว่าจะเพิ่มเป็น 116,179,563 คัน
ที่มา: การ์ทเนอร์ (ธันวาคม 2568)
ข้อมูลเพิ่มเติมจากรายงานการคาดการณ์
- การเปลี่ยนแปลงตลาดระดับภูมิภาคที่รวดเร็ว: ความต้องการรถยนต์ไฟฟ้าในจีนเพิ่มขึ้นอย่างมากนับตั้งแต่การคาดการณ์ครั้งก่อน โดยการแข่งขันที่สูงขึ้นทำให้ราคาจากผู้ผลิตในประเทศลดลง ส่งผลให้อุปสงค์ในปี 2569 เพิ่มขึ้นจาก 13.4 ล้านคัน เป็น 16.5 ล้านคัน รวมถึงแผนการลงทุนเพิ่มเติมในโครงสร้างพื้นฐานสถานีชาร์จรถยนต์ไฟฟ้าที่เป็นอีกปัจจัยหนุน อย่างไรก็ตาม รัฐบาลเข้ามาแทรกแซงเพื่อลดระดับการให้ส่วนลดของผู้ผลิต และกำลังลดจำนวนเงินอุดหนุนลง ขณะที่ในตลาดสหรัฐฯ อุปสงค์ลดลงเนื่องจากรัฐบาลประกาศใช้อัตราภาษีศุลกากรสำหรับการนำเข้ารถยนต์ และยกเลิกเงินอุดหนุนรวมถึงสิ่งจูงใจสำหรับการซื้อรถยนต์ไฟฟ้า
- เทคโนโลยีที่ผสมผสาน: รถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ (BEV) ยังครองสัดส่วนเกินกว่าครึ่งหนึ่งของยอดขายรถยนต์ไฟฟ้าทั้งหมด แต่การ์ทเนอร์ได้ปรับลดตัวเลขการคาดการณ์ในปี 2569 จากเดิม 77% ลงเป็น 63% อันเนื่องมาจากการนำรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่มาใช้นั้นช้ากว่าที่คาดการณ์ไว้ อย่างไรก็ตาม เราพบว่ามีลูกค้าที่เลือกรถยนต์ไฟฟ้าแบบปลั๊กอินไฮบริด (PHEV) เพิ่มขึ้นมากขึ้น โดยให้ความสำคัญและมั่นใจกับการมีเครื่องยนต์เบนซินสำรองไว้ใช้ในยามที่จำเป็น เพื่อรับมือกับการเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็วนี้ ผู้ผลิตรถยนต์ไฟฟ้าชั้นนำอย่าง BYD จึงให้ความสำคัญกับการนำเสนอและจำหน่ายรถยนต์ไฟฟ้าในหมวด PHEV รวมถึงรถยนต์ในหมวดย่อยเล็ก ๆ อื่น ๆ ที่กำลังเติบโตเข้าไปอยู่ในกลุ่ม PHEV อีกประเภทหนึ่งนั่นคือรถยนต์ที่มีเครื่องยนต์เบนซินเพื่อจ่ายไฟให้กับเครื่องปั่นไฟเพื่อชาร์จแบตเตอรี่ โดยรถยนต์แบบขยายระยะทางการขับขี่ (Range Extender) เหล่านี้มีเพียงระบบส่งกำลังไฟฟ้าเท่านั้น แต่สามารถมอบประสบการณ์การขับขี่รถยนต์ไฟฟ้าที่ราบรื่นและสม่ำเสมอมากขึ้น
- กฎระเบียบปัจจัยขับเคลื่อนสำคัญ: ผู้ผลิตรถยนต์กำลังพัฒนารถยนต์ไฟฟ้าเพื่อตอบสนองต่อแรงกดดันด้านกฎระเบียบจากรัฐบาลที่มีความกังวลเกี่ยวกับทั้งคุณภาพอากาศและการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ มากกว่าอุปสงค์โดยตรงจากผู้บริโภค รัฐบาลหลายประเทศส่งสัญญาณแล้วว่าจะค่อย ๆ ยกเลิกรถยนต์เครื่องยนต์สันดาปภายใน (ICE) โดยไม่อนุมัติรถยนต์ใหม่ที่ใช้ระบบขับเคลื่อนประเภทนั้น วัตถุประสงค์เบื้องหลังการตัดสินใจนี้ คือ เพื่อลดฝุ่นละออง (PM) และการปล่อยก๊าซ CO2 จากรถยนต์ การปล่อยฝุ่น PM จากรถยนต์เครื่องยนต์สันดาปภายใน ถูกมองว่าเป็นปัจจัยสำคัญที่ส่งผลกระทบต่อทั้งคุณภาพอากาศและการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ