Gartner

Gartner Survey Finds 87% of Business Leaders Expect to Increase Sustainability Investment Over the Next Two Years

การ์ทเนอร์เผยผลสำรวจล่าสุด พบผู้นำธุรกิจถึง 87% จะเพิ่มการลงทุนความยั่งยืนในอีก 2 ปีข้างหน้านี้

  • Customers Cited as Primary Stakeholders Creating Pressure to Act on Sustainability Issues
  • 86% of Business Leaders Say Sustainability Investments are Protecting Their Organization from Disruption
  • Sustainability Programs Helping to Optimize Energy Consumption, Business Travel and Customer Transaction Costs

A new Gartner, Inc. survey revealed that 87% of business leaders expect to increase their organization’s investment in sustainability over the next two years. Customers are the primary stakeholder group creating pressure for organizations to invest or act on sustainability issues, selected by 80% of executives, followed by investors (60%) and regulators (55%).

“Sustainability enables businesses to cope with disruption,” said Kristin Moyer, Distinguished VP Analyst, Gartner. “Economic uncertainty, geopolitical conflict and escalating materials and energy costs are forcing businesses to reexamine all forms of expenditure. This focus on essentialism, in combination with increasing stakeholder desire to see progress on environmental, social and governance (ESG) goals, creates new opportunities for enterprises to grow while mitigating cost and risk.”

Sustainability Protects Organizations from Disruption

The survey found that 86% of business leaders see sustainability as an investment which protects their organization from disruption. Additionally, 83% said sustainability program activities directly created both short- and long-term value for their organization, and 80% indicated that sustainability helped their organization optimize and reduce costs.

Specifically, the top areas where survey respondents said sustainability programs are mitigating cost increases are energy consumption, business travel and customer transactions (see Figure 1).

Fig. 1. Top Operations-Related Costs Being Mitigated Through Sustainability Programs

Source: Gartner (October 2022)
Source: Gartner (October 2022)

“Executive leaders are achieving both operational and supply chain savings through their sustainability programs,” said Moyer. “This kind of ‘two for one,’ where sustainability investment supports a business goal like cost optimization, significantly enhances the program’s impact by creating a virtuous cycle.”

Sustainability Drives Growth and Innovation

Sustainability can also enable new value creation and business growth opportunities. Fifty-seven percent of business leaders said the enterprise sustainability program has a strong connection to the results on the income statement, and 42% of respondents are leveraging their sustainability activities to drive innovation, differentiation and enterprise growth through sustainable products.

“Investing in sustainability can support product differentiation but be wary of greenwashing risks – there are no shortcuts to sustainable growth,” said Moyer. “Focus on product attributes that are important to customers and how these priorities shape buying decisions. When viewed through a strategic lens, sustainability can provide a ray of sunshine for businesses during difficult market conditions.”

Gartner clients can learn more in “2022 Sustainability Survey: Use Sustainability to Drive Value and Mitigate Disruption.”

  • องค์กรธุรกิจระบุว่าผู้มีส่วนได้ส่วนเสียหลักนั้นสร้างแรงกดดันให้ดำเนินการด้านความยั่งยืน
  • 86% ของผู้นำธุรกิจกล่าวว่าการลงทุนความยั่งยืนช่วยปกป้ององค์กรจากการหยุดชะงัก
  • โครงการความยั่งยืนกำลังช่วยเพิ่มประสิทธิภาพให้กับการใช้พลังงาน การเดินทางเพื่อธุรกิจ และต้นทุนการทำธุรกรรมของลูกค้า

การ์ทเนอร์ อิงค์ เผยผลสำรวจล่าสุด พบว่า 87% ของผู้นำธุรกิจเตรียมเพิ่มการลงทุนด้านความยั่งยืนในอีกสองปีข้างหน้า โดยระบุว่าลูกค้าเป็นกลุ่มผู้มีส่วนได้เสียหลักที่กดดันให้องค์กรต้องลงทุนหรือดำเนินการด้านความยั่งยืน ซึ่งเป็นการเลือกจากกลุ่มผู้บริหาร 80% ตามมาด้วยกลุ่มนักลงทุน (60%) และกลุ่มนักกฎหมาย (55%) ตามลำดับ

คริสติน โมเยอร์ รองประธานฝ่ายวิจัยของการ์ทเนอร์ กล่าวว่า “ความยั่งยืนช่วยให้ธุรกิจสามารถรับมือกับการหยุดชะงักต่าง ๆ ได้ โดยความไม่แน่นอนทางเศรษฐกิจ ความขัดแย้งทางภูมิรัฐศาสตร์ ต้นทุนวัสดุและพลังงานที่เพิ่มสูงขึ้น ล้วนส่งผลให้องค์กรธุรกิจต้องกลับมาตรวจสอบค่าใช้จ่ายทุกรูปแบบอีกครั้ง ซึ่งการมุ่งให้ความสำคัญกับเรื่องที่จำเป็นและความต้องการของผู้มีส่วนได้ส่วนเสียที่ต้องการเห็นความคืบหน้าของการดำเนินงานตามเป้าหมายด้านสิ่งแวดล้อม สังคม และธรรมาภิบาล (หรือ ESG) นั้นสร้างโอกาสการเติบโตใหม่ ๆ แก่องค์กร พร้อมช่วยลดต้นทุนและความเสี่ยง”

ความยั่งยืนช่วยปกป้ององค์กรธุรกิจจากการหยุดชะงัก

86% ของผู้นำธุรกิจมองว่าความยั่งยืนนั้นเป็นการลงทุนที่ช่วยปกป้ององค์กรของตนจากการหยุดชะงัก นอกจากนี้ 83% ยังระบุว่า กิจกรรมต่าง ๆ ในโครงการความยั่งยืนนั้นช่วยสร้างมูลค่าแก่องค์กรทั้งในระยะสั้นและระยะยาว และ 80% ระบุว่าความยั่งยืนช่วยให้องค์กรปรับความเหมาะสมและลดต้นทุนได้

โดยเฉพาะอย่างยิ่ง ผู้ตอบแบบสำรวจระบุว่าโครงการความยั่งยืนกำลังช่วยลดต้นทุนให้กับประเด็นต่อไปนี้เป็นอันดับต้น ๆ ซึ่งประกอบด้วย การใช้พลังงาน (Energy Consumption) การเดินทางเพื่อธุรกิจ (Business Travel) และธุรกรรมของลูกค้า (Customer Transaction) (ตามรูปภาพที่ 1)

ภาพที่ 1 ค่าใช้จ่ายด้านปฏิบัติการหลัก ๆ ของธุรกิจที่ลดลงผ่านโครงการความยั่งยืน

Source: Gartner (October 2022)
Source: Gartner (October 2022)

“ผู้นำองค์กรบรรลุความสำเร็จในด้านการปฏิบัติงานและการประหยัดในห่วงโซ่อุปทานด้วยโครงการความยั่งยืนของพวกเขา ตามกลยุทธ์ “Two For One” ที่การลงทุนด้านความยั่งยืนช่วยสนับสนุนเป้าหมายทางธุรกิจ อาทิ การเพิ่มประสิทธิภาพต้นทุน ที่ช่วยเพิ่มผลกระทบของโครงการได้อย่างมากด้วยการสร้างวงจรการทำธุรกิจด้วยคุณธรรม”

ความยั่งยืนขับเคลื่อนการเติบโตองค์กรและนวัตกรรม

ความยั่งยืนสามารถเพิ่มมูลค่าและสร้างโอกาสการเติบโตทางธุรกิจ โดย 57% ของผู้นำธุรกิจระบุว่าโครงการความยั่งยืนมีความเชื่อมโยงสำคัญต่อผลกำไรขาดทุนขององค์กร และ 42% ใช้ประโยชน์จากกิจกรรมความยั่งยืนต่าง ๆ เพื่อขับเคลื่อนนวัตกรรม สร้างความแตกต่าง และการเติบโตแก่องค์กรผ่านผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืน

“การลงทุนด้านความยั่งยืนสามารถส่งเสริมการสร้างสรรค์ผลิตภัณฑ์ให้มีความแตกต่างได้ แต่ควรระมัดระวังความเสี่ยงจากการมุ่งสู่องค์กรสีเขียว เนื่องจากไม่มีทางลัดสู่การเติบโตอย่างยั่งยืน ดังนั้นจึงควรมุ่งเน้นไปที่คุณสมบัติของผลิตภัณฑ์ที่มีความสำคัญต่อลูกค้าและจัดลำดับความสำคัญนั้น ๆ เพื่อกำหนดรูปแบบของการตัดสินใจซื้อ เมื่อเรามองในมุมกลยุทธ์ ความยั่งยืนนั้นเป็นทางแสงสว่างแก่ธุรกิจในสภาวะตลาดที่ยากลำบาก”

ลูกค้าการ์ทเนอร์เรียนรู้ข้อมูลเพิ่มเติมได้ที่ “2022 Sustainability Survey: Use Sustainability to Drive Value and Mitigate Disruption.”